
1 grudnia 2022 roku rozpoczyna się 10. jubileuszowa edycja budżetu obywatelskiego. Od tego dnia będzie można zgłaszać projekty. Na ursynowskie pomysły mieszkańców, które zostaną zrealizowane w 2024 roku, przeznaczono ponad 6 mln zł. Dzięki budżetowi obywatelskiemu każdy może mieć wpływ na to, jak zmienia się najbliższe otoczenie.
Harmonogram 10. edycji budżetu obywatelskiego:
Zgłaszanie projektów: od 1 grudnia 2022 r. do 25 stycznia 2023 r.
Ocena zgłoszonych projektów: od 26 stycznia do 4 maja 2023 r.
Składanie odwołań: od 4 do 11 maja 2023 r.
Rozpatrywanie odwołań: od 4 do 31 maja 2023 r.
Głosowanie na projekty: od 15 do 30 czerwca 2023 r.
Ogłoszenie wyników: 13 lipca 2023 r.
Realizacja projektów: 2024 r.
Co trzeba wiedzieć przed zgłoszeniem projektu?
Projekty można zgłaszać wypełniając przeznaczone do tego formularze na dwa sposoby: internetowo – za pośrednictwem bo.um.warszawa.pl lub papierowo – w godzinach pracy ursynowskiego ratusza (al. KEN 61, metro Imielin).
- pomysły można zgłaszać od 1 grudnia 2022 r. do 25 stycznia 2023 r.
- kwota przeznaczona na ursynowskie projekty to 6 085 628 zł
- kwota przeznaczona na ogólnomiejskie projekty to 30 428 140 zł, limit na projekt 6 085 628 zł
- każdy mieszkaniec Warszawy może zgłosić dowolną liczbę pomysłów w wybranych przez siebie dzielnicach
- projekt może złożyć maksymalnie 3 mieszkańców (1 autor główny – osoba do kontaktu i 2 współautorów)
- można zgłosić pomysł dzielnicowy lub ogólnomiejski
- projekt dzielnicowy musi mieć min. 20 podpisów mieszkańców danej dzielnicy
- projekt ogólnomiejski musi mieć min. 40 podpisów mieszkańców Warszawy
- projekty muszą mieścić się w zakresie zadań własnych m.st. Warszawy i być zgodny z przyjętymi strategiami i programami
- należy wskazać lokalizację pomysłu i oszacować koszt realizacji, który w połączeniu z kosztami eksploatacji ponoszonymi w roku jego wykonania i kosztami oznakowania nie przekroczy 20% puli środków finansowych – limit wartości jednego projektu zgłoszonego na Ursynowie to 1 217 125 zł
- nie można wskazywać wykonawcy ani sposobu jego wyboru
- nie można przewidywać wykorzystania wskazanego przez projektodawcę utworu bez przeniesienia na m.st. Warszawę praw majątkowych lub praw zależnych
- pomysły można zgłaszać tylko na nieruchomościach zlokalizowanych na terenach, do których m.st. Warszawy posiada tytuł prawny (nie mogą to być np. tereny spółdzielni mieszkaniowych)
- na projekty będziemy głosować od 15 do 30 czerwca 2023 r.
- zwycięskie projekty (które poznamy 13 lipca 2023 r.) będą realizowane w kolejnym roku
- czas realizacji nie może przekroczyć jednego roku – musi być możliwy do wykonania do końca grudnia 2024 r.
- każdy projekt musi spełnić warunek ogólnodostępności czyli:
- bezpłatne korzystanie z projektu
- minimalną dostępność projektu 25 godzin tygodniowo pomiędzy godz. 06.00 – 22.00 z uwzględnieniem sobót i niedziel (dot. projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu)
- wyraźnie wskazane zasady informowania o terminie, sposobie i zasadach rekrutacji, gdy projekt jest skierowany do ograniczonej grupy odbiorców
Oznacza to, że z pomysłu będą mogli korzystać wszyscy. Mogą zostać negatywnie zweryfikowane te projekty, które np. będą skierowane tylko do wąskiej grupy odbiorców lub zlokalizowane na zamkniętym terenie.
Dokumenty:
ZARZĄDZENIE Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 17 maja 2019 r.