W piątek, 20 października, na Ursynowie powstała kolejna przyszkolna przestrzeń, która w godzinach porannych będzie wolna od manewrujących samochodów, spalin i hałasu. Zarząd Dróg Miejskich zamknął drogę dla samochodów, jednocześnie otwierając ją nieco szerzej dla pieszych, rowerzystów i hulajnogistów. Innymi słowy, ruszyła kolejna „Szkolna ulica”, tym razem to ul. Koncertowa przy Szkole Podstawowej nr 303.
Zamykanie ulic znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie placówek edukacyjnych jest odpowiedzią na wzmożony ruch samochodów o poranku. Rozwiązanie to, stosowane w wielu aglomeracjach na świecie, z powodzeniem jest wdrażane w Warszawie i kilku innych miastach Polski. „Szkolne ulice” zwiększają poczucie bezpieczeństwa uczniów w drodze do szkoły i mogą zachęcić rodziców do podjęcia decyzji o samodzielnych podróżach ich dzieci do na zajęcia lekcyjne.
Poranne godziny szczytu pod szkołą
Szkoła Podstawowa nr 303 ma dwie siedziby i jednocześnie jest jedną z większych pod względem liczebności. W bezpośrednim otoczeniu budynku przy ul. Koncertowej 4 krzyżują się drogi uczniów z obu lokalizacji. Pomiary, które przeprowadziliśmy na początku września wykazały, że w szczytowym momencie szkolnego poranka, w godzinach 7.30 – 8.30 przed wejście do szkoły próbuje podjechać prawie 45 samochodów.
W tym samym czasie z tej przestrzeni korzysta blisko 360 osób – dzieci, rodziców i pracowników szkoły oraz mieszkańców. W tej grupie blisko 90 osób to piesi idący do budynku szkoły przy ul. Koncertowej 4, a prawie 160 idzie w kierunku budynku przy ul. Koncertowej 8, do którego uczęszczają najmłodsi uczniowie szkoły.
Samochody manewrujące wśród dzieci i auta zaparkowane poza wyznaczonymi miejscami tworzyły chaos i wielokrotnie powodowały niebezpieczne sytuacje. „Szkolna ulica” jest rozwiązaniem, które w tym miejscu zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo i komfort uczniów.
„Szkolna ulica” przy Koncertowej
Odcinek ul. Koncertowej przy głównym wejściu do budynku Koncertowa 4 został zamknięty dla ruchu samochodowego w dni nauki szkolnej w godzinach 07.30 – 09.00. Ma to na celu usunięcie manewrujących kierowców z rejonu, w którym jest wzmożony ruch pieszych, zwłaszcza tych najmłodszych. Ruch samochodów ograniczył znak zakaz ruchu (B-1), który nie będzie dotyczył m.in. Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 18. Rodzice, opiekunowie i nauczyciele wciąż jednak będą mogli parkować niedaleko szkoły korzystając z parkingu przy obiektach sportowych.
Wprowadzona jednocześnie „strefa zamieszkania” pomoże uporządkować parkowanie w rejonie budynku szkoły. Nieprawidłowo zaparkowane samochody, które dotychczas ograniczały widoczność pieszym na wysokości budynku Koncertowa 7, nie powinny się tam już pojawiać. Zmiana ta oznacza, że nie tylko w godzinach obowiązywania „Szkolnej ulicy” piesi będą bezpieczniejsi, również popołudniu liczba samochodów w tej przestrzeni powinna się zmniejszyć. Wszystkie zmiany ZDM wprowadził we współpracy z Urzędem Dzielnicy Ursynów. To na terenie naszej dzielnicy znajduje się również inna – pierwsza w Warszawie – „szkolna ulica” przy Szkole Podstawowej nr 323. Nad bezpieczeństwem dzieci czuwa Straż Miejska, z którą ZDM współpracuje przy każdym takim przedsięwzięciu.
Współpraca to podstawa
Zarząd Dróg Miejskich od 2020 roku przygląda się okolicom stołecznych szkół podstawowych. W ramach programu „Droga na szóstkę” szuka, a następnie wdraża rozwiązania, które mają poprawić bezpieczeństwo najmłodszych w drodze na zajęcia edukacyjne. Działania zawsze opierają się na współpracy ze szkołą – Dyrekcją oraz Radą Rodziców danej placówki. Często włącza w nie również lokalną społeczność. Podobnie było i tym razem. O możliwych rozwiązaniach prowadzone były rozmowy ze spółdzielnią obejmująca budynki bezpośrednio sąsiadujące ze szkołą. „Szkolna ulica” i wprowadzana przy tej okazji „strefa zamieszkania” są rozwiązaniami, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo dzieci o poranku, ale też uporządkują przestrzeń, z której na co dzień korzystają