null

„UCSiR dla Seniora”

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Czterech ćwiczących seniorów wraz z trenerką
Autor: UCSiR

Program przygotowany przez Ursynowskie Centrum Sporu i Rekreacji daje seniorom możliwość samodzielnego treningu w warunkach domowych, przy pomocy materiałów dydaktycznych, takich jak DVD, broszury itp. Organizowane też będą seminaria na temat ruchu i zdrowego żywienia seniora. Program już wystartował, a zapisać można się cały czas pod numerem telefonu 22 334 62 50. 

W przypadku kiedy obostrzenia związane z pandemią COVID19 uniemożliwią spotkania z seniorami, każdy otrzyma komplet materiałów dydaktycznych związanych z ruchem oraz zdrowym żywieniem.

Aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia

Utrzymywanie regularnej aktywności fizycznej przez osoby starsze jest jednym z najważniejszych czynników łagodzących wpływ wieku i umożliwiających tzw. pomyślne starzenie się pozwalające na podtrzymywanie zdrowia i sprawności w życiu codziennym, samodzielnym wykonywaniu czynności domowych czy swobodnym przemieszczaniu się. Już w 2008 roku Unia Europejska podkreśliła, że, regularna aktywność fizyczna pozwala zapobiegać lub opóźniać występowanie licznych schorzeń, a także obniżyć o ok. 30% ryzyko zgonu w ogóle i o ok. 30 – 50% ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia. Co ważne całkowite pozbawienie człowieka ruchu prowadzi do występowania chorób takich jak: otyłość, nadciśnienie tętnicze krwi, cukrzyca, zaburzenia lipidowe, choroba niedokrwienna serca, choroba naczyniowa mózgu prowadząca do udaru, choroby narządu ruchu, choroby nowotworowe oraz depresja.
Najważniejsze korzyści dla zdrowia seniora płynące z uprawiania regularnej aktywności fizycznej oraz prowadzenia zdrowego trybu życia to:

  • wzmocnienie serca, polepszenie przepływu krwi w naczyniach krwionośnych;
  • zwiększenie szans na normalizację i lepszą kontrolę ciśnienia tętniczego krwi (nie oznacza to jednak, że wysiłek fizyczny może zastąpić leki obniżające ciśnienie tętnicze!);
  • zmniejszenie stężenia „złego” cholesterolu (LDL-cholesterolu i triglicerydów), natomiast zwiększenie „dobrego cholesterolu” (HDL-cholesterolu);
  • zmniejszenie ryzyka tworzenia m.in. zakrzepów i zatorów;
  • zwiększenie siły mięśni, wytrzymałości i sprawności ruchowej, co przekłada się na większą samodzielność w życiu codziennym;
  • zachowanie sprawności motorycznej, w tym koordynacji ruchowej, zmniejszającej ryzyko upadków;
  • podwyższenie odporność organizmu na infekcje;
  • zwiększenie gęstości kości, przez co zmniejsza się zagrożenie osteoporozą, a tym samym ryzyko złamań;
  • ulepszenie sprawności układu oddechowego, co prowadzi do lepszego utlenowania m.in. mięśni i mózgu;
  • poprawienie perystaltyki jelit, regulacja rytmu wypróżnień;
  • mniejszenie ilość tkanki tłuszczowej w organizmie;
  • łatwiejsze odchudzanie i utrzymanie odpowiedniej masy ciała;
  • normalizacja (obniżenie) podwyższonego stężenie glukozy we krwi, ulepszenie jej wykorzystanie przez komórki, a także wzrost skuteczność działania insuliny w organizmie. Czynniki te przekładają się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2;
  • poprawa samopoczucia fizycznego i psychicznego, zmniejszająca ryzyko m.in. rozwoju depresji;
  • zmniejszenie poziomu stresu, co przekłada się m.in. na lepszą jakość snu;
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów, np. raka piersi, jelita grubego i prostaty.

Materiały do programu „UCSiR dla Seniora”

  1. Film treningowy dla Seniora on-line (Youtube).
  2. Film treningowy dla Seniora DVD.
  3. Ulotki i broszury w postaci klasycznej rozdawane na seminariach.
  4. Ulotki i broszury w postaci cyfrowej wysyłane drogą mailową do wszystkich chętnych uczestników programu „UCSiR dla Seniora”.