
We wrześniu w Urzędzie Dzielnicy Ursynów odbyło się spotkanie instruktorów orientacji przestrzennej. Zastosowane w budynku rozwiązania technologiczne oraz architektoniczne, ułatwiające osobom niewidomym i słabowidzącym dostęp do urzędu, to modelowy przykład przyjaznego i dostępnego miejsca.
Uczestnikami grupy były osoby biorące udział w spotkaniu "Doszkalanie instruktorów orientacji przestrzennej" organizowanym przez Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny oraz kadrę trenerską firmy Tyflokom.
Wojciech Malesa, koordynator do spraw osób z niepełnosprawnościami w Urzędzie Dzielnicy Ursynów, zapoznał instruktorów z rozwiązaniami ułatwiającymi osobom niewidomym i słabowidzącym dostęp do urzędu. Prezentowane i omawiane były takie rozwiązania jak:
- system kodów NFC (naklejone na drzwiach nad klamką pomieszczeń dostępnych dla mieszkańców), z informacją o numerze i przeznaczeniu pomieszczenia, które można odczytać aplikacją na smartfonie;
- tablica tyflograficzna z planem Urzędu Dzielnicy Ursynów, czyli graficzne odwzorowanie i przedstawienie tej przestrzeni przy zastosowaniu odpowiedniej skali i proporcji, w sposób dostępny za pomocą zmysłu dotyku;
- linie prowadzące w strefie obsługi klienta na parterze i pierwszym piętrze;
- windy dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - przestronne, z panelem, na którym przyciski mają duże wypukłe litery i są podpisane pismem Braille’a oraz z informacją głosową o piętrze, na którym winda się zatrzymuje;
Poniżej linki do informacji o projekcie:
https://pzn.org.pl/doszkalanie-instruktorow-orientacji-przestrzennej-o-projekcie/
https://pzn.org.pl/kolejny-projekt-zakonczony-sukcesem/
Kolejne rozwiązania tworzące przyjazny i dostępny urząd
Przypominamy, że w budynku urzędu zainstalowano także powiększalnik oraz samoobsługowy terminal płatniczy dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (po wciśnięciu przycisku całe urządzanie obniża się o kilkanaście centymetrów, co w znacznym stopniu ułatwia korzystanie przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich).